A weboldal betűtípus kiválasztása nem egyszerű, hiszen zavarba ejtően hatalmas a választék. Szem előtt kell tartanunk, hogy a betűtípus nem csak az oldal kinézete szempontjából fontos, szempont az is, hogy minél könnyebben olvasható, befogadható legyen a látogatónk, illetve a célközönségünk számára. Egy jól megválasztott betűtípus meghatározó lehet akár a cégünk arculatára vonatkozóan is.
Mégis hogyan válasszam ki a megfelelő betűtípust weboldalamhoz?
Mondhatnánk azt is, hogy a weboldal betűtípus választás olyan, mint reggel eldönteni, milyen ruhát veszünk fel. A ruházatunk hatással lesz arra, mások milyen első benyomást szereznek rólunk vagy éppen mi magunk mennyire fogjuk komfortosan érezni magunkat a nap során.
Mielőtt kiválasztasz egy betűtípust vedd figyelembe, hogy:
- A weboldalon megfelelően olvasható-e?
- Tartalmaz-e esetleg magyar ékezetes karaktereket? (más nyelv esetén az adott nyelv különleges karaktereit)
- Van-e esetleg több fajtája? (vékony, vastag, dőlt)
- Passzol-e a weboldalunk megjelenéséhez?
- Tükrözi-e a céged/márkád üzenetét, illetve illeszkedik-e az arculatodba.
Megmutatjuk, milyen betűtípust választottak a nagy márkák
A Paul Renner tervezte Futura, egyike a legrégibb Sans serif betűtípusoknak.
Az Apple tette igazán ismertté ezt a betűtípust, mikor 2002-ben néhány apró változtatással ezt választotta a márka képviselőjének.
A Helvetica az egyik legtöbbször használt betűtípus, például a cigiken található figyelmeztetések is ezzel íródtak.
A betűtípusok megbízhatósága
Igen, ez is egy szempont a választásnál, ugyanis egyes betűtípusoknak nagyobb hitelt adnak az emberek. Errol Morris a New York Times egyik szerzője végzett egy kísérletet ezzel kapcsolatban, melynek meglepő eredménye született. A lényege abban állt, hogy a kiválasztottaknak el kellett olvasniuk egy esszét, amely tartalmazott egy kvízt. A címe a következő volt: Optimista vagy pesszimista vagy? Ezután leírt egy rövid történetet, miszerint a 21. században már nem kell attól félnünk, hogy egy meteor becsapódás megöl minket, mert tudunk ellene védekezni. A feladat pedig a következő volt. Az embereknek arra a kérdésre kellett válaszolniuk, hogy ez az állítás igaz vagy hamis. A csavar a történetben annyi volt, hogy Morris 6 féle betűtípust használt a válaszoknál és más-más típussal küldte el őket az embereknek. A konklúzió pedig, hogy az emberek leginkább a Baskerville betűtípussal írt lehetőséget találták igaznak. A kísérlet vesztese a Comic Sans lett, ugyanis az ezzel írt választ találták a legkevesebben hihetőnek. A hamis állítást akkor választották legtöbben, mikor Georgia betűtípussal volt írva, és a legkevesebben mikor Baskerville-el. Az egyértelmű győztes a megbízhatósági versenyen tehát a Baskerville.
Betűtípust választani tehát tényleg nagy feladat, hiszen ahogyan a kísérletből is láthatjuk, akár még az emberek bizalmát is befolyásolhatja.